Tanuljunk marketinget, de hogyan?

A válság és a nyomában járó forgalomcsökkenés talán azokat a kisvállalkozásokat is elgondolkodtatta a marketing fontosságát illetően, amelyek eddig egy fillért sem költöttek üzletfejlesztésre, mondván az túl drága mulatság.

 

Az internetes piac fejlődése töretlen, a felhasználók és weboldalak száma napról-napra ezres nagyságrendben növekszik. 2010-ben egy fogyasztó a döntését már csak mérhető, összehasonlítható faktorok alapján hozza meg. A fejlődés nyomon követése azonban önmagában még nem elegendő ahhoz, hogy egy elért paci pozíciót megtarthassunk. Folyamatosan figyelni kell a piaci trendeket, a konkurenciát, meg kell határozni a pontos célcsoportot, a leghatékonyabb elérési módot, s ha vállalatunknál szakmai-, költség- és egyéb hiányosságok miatt mindezek elmaradnak, ez komolyan veszélyeztetheti üzleti céljaink elérését.

 

A hagyományos marketingstratégiák tehát mindenképpen átalakításra szorulnak. Az általunk jól beváltnak tűnő megoldások nem hozzák meg a megfelelő eredményt. Az új, tudatosabb vásárlók hatékony elérésére és befolyásolására új eszközöket kell találnunk. Kijelenthetjük, hogy ma még a legnagyobb vállalatok körében is nagyon ritkán áll rendelkezésre belső szakmai csapat, amely képes lenne megfelelni az új kihívásoknak.

 

Ahhoz, hogy ezt a területet lefedjük, minimálisan szükség lenne létrehozni egy olyan teamet, amely áll legalább egy programozóból, egy marketingesből és egy elemző munkatársból. Cégünk menedzsmentje azonban hamar rá fog döbbenni, hogy ezeknek a munkatársaknak a képzése, bére, egyéb költsége jóval magasabb annál, mintha az outsourcingban (külső marketing tanácsadásban) gondolkodunk, de akkor mi lehet a megoldás?

 

Beszélgetőpartnerünk Szurop István, a Taktikon Kft. ügyvezető tanácsadója a különféle lehetőségek között segít eligazodni.

 

– Hogy vágjanak bele a marketingbe azok a vállalkozások, amelyek eddig ilyesmivel nem foglalkoztak?

 

SzI: – És ilyenek pedig sokan vannak… Egy tavalyi felmérés szerint (forrás: Ipsos és Marketing Commando) a megkérdezett kkv-k kétharmada nem folytat tudatos marketing tevékenységet. Tehát van mit pótolni. A válasz, ami a középvállalatokat illeti, viszonylag egyszerűbb. Ők el tudnak tartani egy főállású marketingest vagy a további fejlődés érdekében egy felkészültebb marketing tanácsadót is felbérelhetnek. A gond inkább a kisvállalkozásoknál, kisvállalatoknál van. Náluk jellemzően a tulajdonos vagy a kereskedelmi vezető, esetleg egy asszisztens végzi el az ez irányú munkát, több-kevesebb felkészültséggel.

 

– Hogy tanulhat bele valaki a kisvállalati marketingbe? Milyen eszközökkel fejlesztheti valaki a marketing tudását?

 

SzI: – Kezdjük talán azzal, hogy miért érdemes egy cégtulajdonosnak vagy egy kisvállalatnak a marketing (ön)képzésbe fektetnie. Először is, a különféle marketing eszközök alkalmazása (az internetnek köszönhetően) egyre olcsóbbá válik, ugyanakkor a kezelésükhöz kell némi szaktudás. Másodszor, mielőtt bármilyen marketing akcióba vagy kampányba kezdenénk, nem árt végiggondolni egy-két dolgot. Kinek szeretnénk eladni pontosan? Mit tudunk róluk? Mit szeretnénk eladni, mondani nekik, mi az a különbség, amely miatt érdemes bennünket választania egy lehetséges vevőnek?

 

Mekkora nyereséget hoz a konyhára egy új ügyfél, illetve ebből következően, mennyibe kerülhet maximum egy új ügyfél megszerzése? És egy sor hasonlóan fontos kérdés… Tehát nem elég az egyes marketing eszközöket megtanulni kezelni, de meg kell tanulni tervezni és stratégiában gondolkodni is. Ez nem olyan bonyolult, mint ahogyan első hallásra hangzik. Könnyen bele lehet jönni. Viszont nem érdemes tervezés és stratégia nélkül nekivágni. Nagyon sok időt és pénzt takaríthatunk meg, ha előtte végiggondoljuk, megtervezzük a marketingünket. De visszatérve az eredeti kérdéshez: milyen eszközökkel fejleszthető a marketinges szaktudás?

 

Attól függően, hogy mennyi pénzt szeretnénk rááldozni, illetve milyen gyorsan szeretnénk eredményt elérni a következő lehetőségeink vannak: Ami ingyen van, és egyre több van belőle, az a különféle hazai marketing guruk blogjai, az egyes marketing szakterületek (pl. keresőmarketing) képviselői által megjelentetett cikkek, videók és még sorolhatnánk. Jó pár nagy tudású hazai marketinges szakember osztogatja ingyen a tanácsait, csak körbe kell nézni a világhálón. Aztán ott vannak a különféle kisvállalkozóknak szóló marketing könyvek, pár ezer forintos befektetésért. A teljesség igénye nélkül: Rekettye Gábor „Kisvállalati marketing” c. könyve, vagy a Magyar Marketing Szövetség nemrég megjelent könyve, a „Marketing nélkül nem megy!”, illetve a HVG Könyvek gondozásában március végén megjelenő „Szigszalagmarketing” című könyv.

 

Ez utóbbi az egyik legismertebb amerikai marketinges, John Jantsch nagy sikerű könyvének magyarított változata. Az ő könyvéből és tananyagaiból egyébként sok hazai kisvállalati marketing szakember tanult. A könyveken túl aztán ott vannak a néhány tízezres forintos kiadást jelentő ún. dobozos marketing tréningek (könyvek, munkafüzetek, hang- és videó anyaggal kombinálva). Hatékony és olcsó tanulást tesznek lehetővé. Végül rendelkezésre állnak még a különféle marketing tréningek és a marketing coaching is.

 

– Mi a különbség a marketing tréning és a marketing coaching között?

 

A marketinges tréningek általában 8-12 fősek. A jobb minőségű tréningek nagyságrendileg 100-200 ezer forint felett kezdődnek, de nem ritkán ennek a két vagy háromszorosába is kerülhetnek. Ebben természetesen benne van a tananyag, az oktató (tréner) és a tanfolyamhoz tartozó, jelszóval védett internetes oldal használatának a díja is. A könyvekhez és a „dobozos” tanfolyamokhoz képest ennek a képzési formának az a nagy előnye, hogy interaktív.

 

Kérdezhetünk az oktatótól, megbeszélhetjük a többi tanfolyamra járóval a marketinges problémáinkat, időről-időre házi feladatot kapunk és segítséget, ellenőrzést a megoldáshoz. Sőt, még új üzleti partnerekre vagy szövetségesekre is szert tehetünk a több hetes vagy akár több hónapos tanfolyam során. A marketing coaching más. Talán először azt érdemes megértenünk, hogy ki is az a marketing coach. Nos, ő olyan, mint egy személyi edző a fitneszteremben vagy a sportpályán. Maga az angol „coach” szó is eredetileg ezt jelenti: edző.

 

Egy tapasztalt coach az iránymutatásaival, a részletes magyarázataival és kérdéseivel segít kihozni belőlünk, illetve a cégünk marketingjéből a lehető legtöbbet. Egy marketing coach egy időben csak egyetlen ügyféllel, illetve csak az ügyfél vállalkozásával foglakozik. Testreszabott programmal, rugalmas, a megbízóhoz igazodó időbeosztással dolgozik. Gyakran nem csak a marketinggel, hanem tágabb értelemben az üzletfejlesztéssel, az eredményesebb vállalati működéssel kapcsolatban is segít. Egy igazi marketing coach sok mindenhez kell, hogy értsen, és ami a legfontosabb, megfelelő empátiával kell rendelkeznie.

 

Ez a következők miatt is fontos lehet… Egy kisvállalkozónak vagy kisvállalati cégtulajdonosnak nincs főnöke, nincs, aki számon kérje rajta, ha a marketing coach-csal egyeztetett feladatot (pl. határozza meg a megbeszélt szempontok és módszerek alapján, hogy mi a vállalkozás célpiaca) nem végzi el. Egy jó coach segít átlendülni a holtponton és a mindennapos üzleti rutinban és rohanásban eléri azt, hogy a marketing elsődleges prioritás legyen a vállalkozó számára is. Ez a „tanulási” forma tehát a leghatékonyabb és a leggyorsabb, de egyben a legdrágább is. Egy elsőrendű marketing coach díjazása egy kb. 6 hónapos időszakra az egy millió forintot is eléri, sőt azt meghaladja.

 

– Mit ajánl tehát, mi a legjobb megoldás?

 

Azt ajánlom, hogy először is mindenki azt mérlegelje, hogy a három lehetséges szempont közül számára mi a legfontosabb, illetve rá mi a legjellemzőbb. Aztán döntsön. Ez a három szempont még egyszer a következő: Mennyire fegyelmezett és képes arra, hogy egyedül, segítség nélkül, a napi munka mellet is elsajátítsa a szükséges tudnivalókat? Milyen gyorsan szeretne eredményeket elérni egy megújult, tudatosabb marketinggel? És természetesen, hogy mi az, amit megengedhet magának, másképpen, mi az befektethető összeg, amit elkölthet a szükséges marketinges tudás megszerzésére? Egy biztos, a marketingbe és a marketinges tudás megszerzésébe fektetett pénz és idő megtérülő befektetések. Ezek nélkül egy kisvállalkozás számára nehéz lesz túlélni a válság hátralévő hónapjait-éveit.

 

Zárszóként szeretnénk az üzleti élet egyik sikeres szereplőjének, Bill Gates-nek a szavait idézni: „A siker titka a trendekben rejlik. Mindig a megfelelő időben a megfelelő dolgot kell tennünk!” Tudjuk, hogy az elmúlt 50 évben mindig egy üzleti trend határozta meg azt, hogy valaki sikeres lesz-e vagy sem. Ilyen sikertrend ma az internet. A trendek nem kérdezik meg tőlünk, hogy akarjuk-e őket, egyszerűen jönnek, és átsöpörnek a fejünk felett. Csak rajtunk múlik, hogy felülünk-e erre a hullámra.

 

Az interjú a Citibank vállalkozói edukációs-információs oldalán, a Haszonkulcson jelent meg először.

 

Nincs Hozzászólás

Ehhez a bejegyzéshez nem lehet hozzászólást írni.