Blogolás: szívből vállalt aranyos rabszolgaság

Hanyatló blogoszféráról beszélnek sokan, de a különféle kutatások (pl. NM Incite, McCann Wave) által mért 180 milliónál is több, továbbra is növekvő számú blog nem erről árulkodik. A blogírásról, a bloggerek felelősségéről, a blogok és a márkák viszonyáról beszélgettünk a kétszeres Goldenblog-díjas Magyarósi Csabával, a közelgő HVG tartalommarketing szeminárium egyik előadójával.

 

Szurop István: – Bár a magyar blogtér nem tartozik a legnagyobbak közé, de így is több mint 2 millió rendszeres blogolvasót és közel 400 ezer blogírót tartanak számon idehaza (forrás: NRC). Egy ilyen zsúfolt piacon hogyan lehet sikeres, látogatott blogokat vezetni? Mivel lehet kiemelkedni a mezőnyből?

 

Magyarósi Csaba: – Biztos vagyok abban, hogy szerencsénk is volt, jó pillanatban határoztuk el, hogy blogolásba kezdünk. Amikor négy éve elindítottuk az Appleblogot, már mindenki tudta, mit az a webkettő, nem kellett utat törnünk a műfajnak, viszont nem is volt még annyi, profin szerkesztett blog, mint mostanában, volt tér a növekedésnek.

 

Az Egy nap a városban blogot viszont már a meglévő tapasztalatainkra és korábbi olvasóinkra alapozva indítottuk el, így az nem a légüres térbe született bele két éve, amikor már keményebb volt a verseny. A szerencse mellett persze fontos volt, hogy olyan témáról írjunk, ami tényleg érdekel minket, és hogy az a téma érdekeljen másokat is. Meg persze, hogy akkor is kitartóan dolgozzunk, amikor az egész blogolás nem volt még több egyszerű hobbinál.

 

Magyarosi Csaba Szűcs Ádám HVG Golden Blog 2011 díjátadó

Fotó: Szűcs Ádám, Magyarósi Csaba (középen), HVG Goldenblog 2011 díjátadó

 

SzI: – Önként vállalt rabszolgaság mondják a blogolásról, és vannak, akik ezt a rabszolgaságot nehezen tűrik (erre utal többek között az is, hogy jó ha a blogok negyede frissül legalább hetente). Te hogyan viseled? Hogyan néz ki egy elfoglalt, több helyütt is aktív blogger napirendje?

 

MCs: – Tragikusan. Ránézek a napirendemre, és hat halaszthatatlan teendőm van holnapra, nyolc holnaputánra. Két szempontból is nehéz munka ez: egyrészt nincs hétvége, szabadidő, ez nem egy nyolcórás állás, nincs aki elvégezze helyetted a munkát, folyamatos készültségben kell állni.

 

Másrészt egy idő után, ha komolyan csinálod, a posztok írása jelenti a legkisebb problémát: emberekkel kell ismerkedni, háttérbeszélgetéseket folytatni, elemezni, tervezni, brainstormingolni, hogy megőrizd a pozíciódat, vagy inkább javíts rajta. A blogoszféra tele van lelkes, tehetséges bloggerekkel és nem tart a pályán egy jó szerződés vagy ismerős, minden nap újra meg kell küzdened az olvasóidért.

 

SzI: – A közösségi média térhódítása, a mikroblogok megjelenése mennyiben változtatott a klasszikus blogíráson, blogfogyasztáson?

 

MCs: – Van, aki szerint alapvetően változtattak meg mindent, ezt a véleményt azonban főként azok osztják, akik maguk is elmerültek a mikroblogokban. Viszont látni kell, hogy ezeknek a csatornáknak a látogatottsága jóval kisebb a hagyományos blogokénál, de nem szabad alulértékelni sem őket, hiszen ez a közeg a véleményformálók kedvenc játéktere, akik a mikroblogok világánál egy jóval szélesebb közönséget is elérnek. Szóval annak ellenére, hogy kicsik, fontosak. A mi életünket, növekedésünket viszont nem befolyásolták a mikroblogok.

 

Egy nap a városban blog: A legjobb hamburger nyomában

 

SzI: – Egy népszerű blog szerepe sokszor túlmutat magán a blogon. Rendszereket taszíthat porba, formálja az ízlésünket, termékeket, vállalkozásokat népszerűsíthet (lásd pl. a Ti esetetekben az Egy nap a városban kekszekről, hamburgerekről készült összeállításait). Miért van az, hogy a méretéhez képest egy blog gyakran nagyobb hatással van ránk, mint egy gondosan megtervezett és tízmilliókkal megtámogatott reklámkampány?

 

MCs: – Mert szoros a kapcsolat a blogger és olvasója között. Jobban bíznak benne, mint egy újságíróban és sokkal jobban, mint egy tízmilliós reklámkampányban. A közeli kapcsolat, a személyes hangvétel és a bizalom teszi erőssé a blogokat – ezért is kell erre az értékre mindenekfelett vigyázni.

 

SzI: – Említetted a bizalmat… Hogyan lehet elnyerni az olvasók, látogatók bizalmát, és mi az, ami alááshatja ezt a bizalmat?

 

MCs: – Hitelesnek kell maradni és csak olyan feladatot szabad elvállalni, ami nem ütközik a belső értékrendünkkel vagy a blog mondanivalójával. A bloggernek tudnia kell, miért indítja a blogot és ez az ok sosem lehet a nyereség, a pénz, a karrier. Csak azért szabad elkezdeni, mert az ember hisz benne, hogy van értelme. Ha jól csinálja, pénzt is fog keresni vele, de sosem szabad engedni, hogy a blog célja csak a pénzszerzés legyen. Akkor be is lehet zárni a boltot.

 

SzI: – Több tízezres látogatottságú blogokat készítetek. Gondolom számos népszerű, kevésbé népszerű termék vagy márka „kívánatos szócsőként” tekinthet rátok? Mi kell ahhoz, hogy egy ilyesfajta közeledést szívesen fogadjatok?

 

MCs: – Fontos, hogy a termék és a blog üzenete közel álljon egymáshoz. Egy blogger egyébként jó esetben nem is vállal el olyan megbízást, ami szembemenne a blog üzenetével. Például akármennyit fizetne a Microsoft, nem írnánk azt az Appleblogon, hogy a Windows a legjobb operációs rendszer. Vagy hiába adna egy visszautasíthatatlan ajánlatot a pozsonyi polgármesteri hivatal, sosem írnánk olyat, hogy a szlovák főváros menőbb, mint a magyar. Ez a legfontosabb.

 

Ezen túl nagyon fontos, hogy a hirdető tisztelje a blogot. Azért akar együttműködni vele, mert tudja, hogy a bloggerben bíznak az olvasói, így rajta keresztül a lehető leghatásosabban tudja célba juttatni az üzenetét. Éppen ezért ne akarjon olyat lenyomni a blogger torkán, amit az nem vállalna el szívesen.

 

A blogger mindenkinél jobban ismeri az olvasótáborát, ő toborozta őket, ő tartotta maga mellett éveken át az olvasókat, így ő tudja a legjobban azt is, hogy milyen módon kell kommunikálni velük. Meg kell hagyni a szabadságát, mert ebben van az ereje. De a bloggernek is tisztelnie kell a hirdetőjét, figyelembe kell vennie, hogy az nemcsak a két szép szeméért fizet neki pénzt, értenie kell a megrendelő szempontjait és ha azonosulni tud a termékkel, legjobb tudása szerint kell ellátnia feladatát.

 

SzI: – Hogyan látod a blogolás jövőjét? Sokan temetik, mondván a közösségi média és a mikroblogok elszívják a hagyományos blogok közönségét.

 

MCs: – A mikroblogoktól nem félek, de tény, hogy a legfiatalabb generáció már több időt tölt Facebookon, mint a hagyományos híroldalakon, vagy blogokon. Én viszont inkább lehetőséget, mint akadályt látok ezekben a platformokban. Az Egy nap a városban blognak több mint 17 ezer rajongója van, és ők valódi követők, nemcsak  nyereményjátékokkal összefogdosott test nélküli avatárok.

 

A napokban jelent meg egy írásunk, amire 13 ezer  like érkezett és ezzel együtt elképesztően sok olvasó a Facebookról: közel hetvenezren látták azt az írást. Közösségi média nélkül a fele sem jött volna össze. Szóval én úgy látom, inkább erősítenek minket ezek a szolgáltatások.

 

SzI: – A saját blogjaitokat illetően mik a további tervek? Esetleg tervezitek újabb blogok indítását vagy a meglévő három teljesen kitölti az idődet?

 

MCs: – A meglévő blogok gondozásához is érdemes lenne lassan még egyet legyártani belőlem, biztosan nem tervezem új blog indítását. Az Appleblog, az Egy nap a városban és az Attraktor blog erősítése viszont folyamatosan napirenden van, a következő időszak minden negyedévére jut majd egy nagyobb fejlesztés. De többet egyelőre nem szeretnék elárulni.

 

SzI: – Az írást komolyan vevő írók sokat olvasnak. Gondolom egy profi blogger zsúfolt napjába is belefér egy kis blogolvasás. Neked melyek a kedvenc blogjaid, mit nézel, olvasol szívesen?

 

MCs: – Főleg külföldi blogokat olvasok, de amikor tehetem, ránézek a Bűvös szakácsra és a Malackarajra és szeretem az Urbanistát, meg a Plastikot is.

 

 

A fenti interjú rövidített, szerkesztett változata a HVG.hu-n jelent meg először, az IT | Tudomány rovatban.

 

Nincs Hozzászólás

Ehhez a bejegyzéshez nem lehet hozzászólást írni.