Mi az a tartalommarketing, és mi nem az?
Az erősödő hazai hájpnak köszönhetően egyre többet írnak mostanában a tartalommarketingről (érdemes bekötni a szót egy RSS-olvasóba, remekül látszik a trend), ráhúzva a kifejezést arra is, ami talán nem az. Már csak emiatt is tartok tőle, hogy ezzel is úgy járunk, mint a 12-15 évvel ezelőtt lángra kapó CRM-mozgalommal, amelynek füstje rég elült.
De a további füstölgés helyett inkább leírom, hogy mi is az tartalommarketing szerintem. (Tartalommarketing, és nem tartalom marketing, vagy tartalom-marketing, így, egybeírva, akárcsak a marketingvezető, amely ugyancsak népszerű áldozata a különírásnak. A tartalommarketinget szokták még tévesen márkázott tartalomnak (branded content) vagy rendelésre készült tartalomnak (custom publishing, illetve – media) is hívni, de maradjunk csak az angolszász világban elterjedt content marketing kifejezés magyar fordításánál.)
Tartalommarketing röviden Egy több mint száz éve létező marketingtechnika, amely a célcsoport számára készített értékes tartalom terjesztésével hatni kíván annak viselkedésére, úgy, hogy minden érintett fél jól járjon.
Tartalommarketing – csak buzzword bingózunk vele, vagy használni is megtanuljuk? (Kép: Dilbert.com, Scott Adams)
A fenti definíció egyes részleteit kiragadva, kicsit részletesebben:
Elfeledett marketingtechnika
Valóban nem új keletű a dolog, csak arról van szó, hogy az internet terjedésével (annak hihetetlen tartaloméhségével, és a hatalomra jutó vásárlóval együtt) ismét előtérbe került egy réges-régen kitalált módszer. Példaként lásd a Michelin-fivérek által kiadott útikalauzt (Guide Michelin, 1900-ból), amivel az autóabroncsok értékesítéséhez nélkülözhetetlen autózás terjedését szerették volna ösztönözni; vagy a különféle szappanoperákat (soap operas), amelyekkel először a rádióban, majd a tévében szórakoztatták a nagyérdeműt az ilyen-olyan FMCG-cégek.
Célcsoportra szabott
Mindig egy jól körülhatárolt (demográfiailag, pszichográfiailag stb.) célcsoport, szegmens számára készül a tartalom, alkalmazkodva annak információs és egyéb igényeihez. Ráadásul, annak a bizonyos célcsoportnak is a vásárlási ciklusához (vagy az ügyféllétrán elfoglalt helyéhez) igazítva, hiszen egy először vásárlónak, vagy egy visszatérő, hűséges ügyfélnek eltérő tartalomra van szüksége.
Értékes tartalom
A gyakran nem kevés pénzért előállított, és a termékhez, szolgáltatáshoz valamilyen módon kapcsolódó, tartalom háromféle okból lehet értékes a célcsoport számára is:
- A vásárlást megkönnyítő, olcsóbbá, informáltabbá stb. tevő megoldást hordoz (pl. termékkategóriára vonatkozó általános vásárlási tanácsok, kiegészítő mobil applikáció).
- Segít abban, hogy másokkal összekapcsolódjak, jól érezzem magam, szórakoztat (pl. Facebookon megosztható vicces tartalom, online játék).
- Segít abban, hogy jobbá tegyem magamat, vagy a környezetemet (pl. egy margarinmárka által életre hívott fitneszoldal, vagy egy pénzügyi szolgáltató által üzemeltetett kisvállalkozói tanácsadó portál).
Különféleképp terjesztve
Bár előszeretettel beszélünk csak online tartalomról, a tartalommarketing során készített és népszerűsített tartalom nemcsak digitális formát ölthet (pl. videofilm, hangfelvétel, digitális fotó, blogbejegyzés, illetve különféle e-formátumokban letölthető könyv, füzet), de a szokásos „offline” műfajok is ide tartoznak, így a nyomtatott kiadványok, és a különféle rendezvények, események is.
Az elkészített tartalmat bárhol terjeszthetem, bárhogy megoszthatom (pl. közösségi oldalakon), és sokféleképp ráterelhetem a figyelmet (pl. keresőoptimalizálással, keresőhirdetéssel, email marketinggel), de – és ez nagyon fontos – a tartalommarketing technikai középpontjában mindig egy saját tulajdonú, a márka, a vállalat fennhatósága alatt álló weboldal található.
Hasson a viselkedésre
Az elkészített tartalommal szemben elvárás, hogy legyen hatással a célcsoportom viselkedésére, képes legyen azt megváltoztatni. Ne csak ismertté tegye, megkülönböztesse a márkámat, hanem ébresszen iránta bizalmat, kedveltesse meg, illetve próbálják ki, vásárolják meg a hatására. A taktikák szintjén megfogalmazva: iratkozzanak fel a hírlevelemre, lájkolják a közösségi profilomat, osszák meg a bejegyzésemet stb. az „elfogyasztott” tartalom miatt. Minél mérhetőbb, számszerűsíthetőbb az eredmény, annál jobb.
Végezetül: járjon jól mindenki
Miért is tagadnánk, hiszen ez minden egészséges vállalkozás célja, a tartalommarketing becsületes nyereséget kell, hogy termeljen a szolgáltatást, terméket felkínáló vállalkozás számára. De ez csak az egyik oldal… Mivel a tartalommarketing nem tukmál rá feleslegesen senkire semmit (felnőttként kezeli a fogyasztót) – így mindenki jobban jár, beleértve a környezetet is.
Miben különbözik a tartalommarketing…
… a hagyományos marketingtől (marketingkommunikációtól)?
A hagyományos marketing azt szajkózza, hogy milyen jó a termék, a tartalommarketing ugyanezt megmutatja. A hagyományos marketing elad, a tartalommarketing pedig vásárolni segít.
… a PR-től (közönségkapcsolatoktól)?
A PR a viselkedés, vélemény befolyásolásával a vállalatot, márkát övező jóakarat és támogatás megszerzésén dolgozik, közönségébe a vásárlókon kívül mások is beletartoznak (pl. jogalkotók, részvényesek). A tartalommarketing, túl azon, hogy márkát is épít, a vásárlókra fókuszál, és elérni kívánt hatásként a vásárlásra, illetve az azt megelőző, vagy követő, de mindenképpen jól mérhető lépésekre (pl. kipróbálás, ajánlás).
… a keresőoptimalizálástól (SEO-tól)?
Hiba lenne a különbséget úgy meghatározni, hogy a tartalommarketing a vásárlók számára készít hasznos tartalmat, a keresőoptimalizálás pedig csak a keresőmotorok kegyeit lesi. A legújabb algoritmusok (pl. Google Panda, Pingvin, még újabban Facebook Graph Search) megjelenése óta ez egyre csekélyebb mértékben igaz. A SEO rendszerbe foglalja, hierarchiába rendezi az elkészült tartalmat (a tartalom taxonómiájával foglalkozik alapvetően), de valóban hasznos, a fogyasztókat is érdeklő tartalom nélkül nehezen repít a találati lista tetejére.
… a közösségi médiától?
A közösségi média (social media) epicentruma mindig valamilyen közösségi oldal, a tartalommarketingé a márka, a termék saját oldala. A közösségi médiában megjelenő tartalom jellemzően rövid formátumú (lásd Twitter 140 karakteres szösszenetek, Facebook-kvízek), a tartalommarketing a hosszabb terjedelmű műfajokban (ekönyv, videofilm, blogbejegyzés) virít igazán. A tartalommarketing ugyan használja a közösségi médiát (pl. tartalommegosztásra, az ismertség serkentésére), de a közösségi média jó néhány funkciójának (pl. az ügyfélszolgálatot, ügyfélmegtartást, termékfejlesztést elősegítő párbeszéd) csak haszonélvezője.
A teljesség kedvéért néhány angol nyelvű forrás arról, hogy mi is az a tartalommarketing…
A kötelező körök:
What is Content Marketing? (Content Marketing Institute)
Six Useful Content Marketing Definitions (Joe Pulizzi, CMI)
A tudálékos, aprólékos gyűjtés:
21 Content Marketing Definitions (Heidi Cohen)
A ritkábban hivatkozott meghatározás:
Content Marketing: How to Build an Audience that Builds Your Business (Copyblogger)
Utolsónak egy személyes kedvenc 2008-ból, kb. egy évvel a Joe Pulizzi alapította CMI létrejötte után:
How Content Marketing Will Shake the Tree (Chris Brogan)
Ehhez a bejegyzéshez nem lehet hozzászólást írni.