Cégfilozófia

Cégfilozófiánk legjobban az alábbi három, Peter F. Druckertől (1909 – 2005) vett idézettel foglalható össze.

 

Drucker az üzleti tanácsadók “nagy öregje”, afféle tanácsadó-szerepmodell. Legtöbb gondolata, bár egyikét-másikát jó néhány évtizede írta, még ma is időszerű, vagy még inkább időszerű.

 

1. Eladás helyett marketing

 

A konzumerizmus térhódítása azt bizonyítja, nem igazán sikerült a marketinget a gyakorlatba átültetni. A konzumerizmus a marketing szégyene. Az eladás és a marketing valójában egymás ellentétei, és nem szinonimák, de még csak nem is egymás kiegészítői.

 

A valódi marketing az eladást fölöslegessé teszi. A marketing célja a vevők olyan fokú megismerése, amelynek köszönhetően a termék vagy a szolgáltatás önmagát adja el.

 

Ideális esetben a marketing olyan vevőt teremt, aki készséggel vásárol. A konzumizmus térnyerése világosan jelzi, a helyes üzleti mottónak mindinkább így kellene hangoznia: eladás helyett marketing.

 

2. Elkötelezett munka nélkül a legjobb terv is csak jó szándék marad

 

Az eredményekkel kecsegtető terv abban különbözik a többitől, hogy a kulcsemberek elkötelezettek saját feladataik megvalósítása mellett. Elkötelezettség hiányában csak ígéretek és remények vannak, de terv nincs. Úgy ellenőrizhetjük, hogy a szükséges terv létezik-e, hogy a vezetőknek feltesszük a következő kérdést: A legjobb szakemberek közül kik azok, akik máris a feladaton dolgoznak?

 

… A munka velejárója az elszámoltathatóság – a határidők betartása, az eredmények mérése. Fontos, hogy mit mérünk és hogyan, mert ettől függ, az emberek mit tartanak majd fontosnak. Ennek köszönhetően pedig nemcsak azt határozza meg, mit látunk, hanem hogy mit teszünk.

 

3. Egy vállalkozásnak két alapfeladata van: a marketing és az innováció

 

Az üzleti célnak csupán egyetlen érvényes definíciója létezik: a vevőigények megteremtése. A vevő az üzlet alapja, ő tartja életben, ő az egyedüli foglalkoztató. Miután a cél a vevőteremtés, minden üzleti vállalkozásnak két – de csakis kettő – alapvető funkciója van: a marketing és az innováció.

 

A fenti rövidített idézetek a Manager Könyvkiadónál megjelent Drucker minden napra c. könyvből származnak.